Het HEM

nl
en
Het HEM
nl
en
    • Kunst
    • Muziek
    • Eten
    • Boeken
    • Gemeenschap
    • Chapters
    • Lange Tentoonstellingen
    • Installaties
    • Performances
  • Kalender
    • Route
    • Tickets
    • Openingstijden
    • Toegankelijkheid
    • FAQ
    • Gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen
    • Gedragscode
    • Wat is Het HEM?
    • Organisatie
    • Pers
    • Vacatures
    • Contact
    • Ruimtes en informatie
    • Doneer
    • Word Steunpilaar
  • Search
    • Go to The Couch

Chapter 5IVE

Gast:
Samir Bantal & Rem Koolhaas

za, 7 mei, 2022–zo, 25 sep, 2022
Over Chapter 5IVEPersSummer Research ProgrammeEssay Rieke VosEssay Vivian Xinlin SongRembrandt Van RijnChristian JankowskiAgnes WaruguruAgnes DenesJasper CoppesDe OnkruidenierFutureFarmersMaarten Vanden EyndeBram DemunterDiverse MakersSuzanne HuskyMusasa & MaartenGerard Ortín CastellvíIan ChengCathy van EckDiogo Passarinho Studio & TheatermachineShort Film: Rieke Vos & Samir BantalShort Film: Diogo PassarinhoShort Film: Agnes WaruguruShort Film: Jasper Coppes

Chapter 5IVE

Over Chapter 5IVEPersSummer Research ProgrammeEssay Rieke VosEssay Vivian Xinlin SongRembrandt Van RijnChristian JankowskiAgnes WaruguruAgnes DenesJasper CoppesDe OnkruidenierFutureFarmersMaarten Vanden EyndeBram DemunterDiverse MakersSuzanne HuskyMusasa & MaartenGerard Ortín CastellvíIan ChengCathy van EckDiogo Passarinho Studio & TheatermachineShort Film: Rieke Vos & Samir BantalShort Film: Diogo PassarinhoShort Film: Agnes WaruguruShort Film: Jasper Coppes

Marraq / Mud (2022)

Marraq / Mud, 2022
8:14 minuten
Medium: 16mm film transferred to HD
Camera: Onno Petersen
Geluid: Malu Peeters
Stem: Adam Lyberth

Marraq is het Groenlandse woord voor de modder die met het smelten van het ijs in toenemende hoeveelheden door het landschap stroomt. Filmmaker Jasper Coppes werkte zo’n vijf jaar met een groep Groenlandse natuurkenners aan een film waarin dit ondergewaardeerde materiaal uiteindelijk een hoofdrol zou vertolken. Analoog gefilmd op 16 mm laten beeld en geluid het veranderende landschap voor zichzelf spreken. De camera registreert hoe uiteenlopende levensvormen allemaal hun eigen manier hebben om de aarde te bevolken. Coppes doet daarmee een poging te breken met het positivistische (Cartesiaanse) wereldbeeld dat ervan uitgaat dat we onze omgeving vanuit onze eigen menselijke beleving dienen te doorgronden, en laat zien dat er een veelheid aan perspectieven bestaat.

Zo laat de filminstallatie drie protagonisten aan het woord. In de eerste plaats het landschap zelf. Het kristal-heldere water dat door de geulen in de gletsjer zijn weg naar beneden zoekt; een kogelronde zwerfkei die zichzelf heeft afgezet aan de rand van een modder-stroom; de overweldigende kracht waarmee een waterval langs de rotsen klettert; of het droge stof dat langs de rivierbeddingen opwaait – het landschap vertelt ons in klare taal welke trans-formaties het door klimaatverandering ondergaat.

De Groenlandse gids Adam Lyberth vertelt hoe er met het smelten van ijskappen vanwege oplopende tempera-turen modder vrijkomt die zich afzet in de banken van de rivier. Deze in Groenland overvloedige modder blijkt zo vruchtbaar te zijn dat het naar Brazilië werd verscheept om daar de uitgeputte grond te herstellen. Marraq suggereert dat nadelige gevolgen van klimaatverandering ook positieve oplossingen met zich mee kunnen brengen, zolang hier zorgvuldig mee om wordt gegaan op basis van kennis en een intrinsiek begrip van het landschap.

Tenslotte ontmoeten we een derde protagonist in de vorm van een raaf, die ons vanuit zijn vlucht toeroept. In de Inuït cultuur, waar ook gids Lyberth verwant mee is, staat de raaf aan het begin van al het leven. Alles komt voort uit duisternis, de raaf is de eerste die zich uit het donkere universum losmaakt en leven schenkt aan alle andere wezens. Als een moeder om haar kroost lijkt hij over het veranderende landschap te waken.

Deze site maakt gebruik van cookies. Lees meer over ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Accepteer je deze?