Het gebouw is gesloten voor ons publieke programma.
Voor locatiehuur zijn we nog tijdelijk beschikbaar.
Kunst is onze grote liefde. Het HEM presenteert gedurende het jaar een reeks tijdelijke kunstprogramma's, naast meer permanente kunstinstallaties.
Er valt altijd iets te luisteren in Het HEM. Ons muziekprogramma richt zich op experimentele manieren om in het gebouw muziek te maken, te presenteren en te beleven door middel van luistersessies, live optredens en muzikale artist-in-residence-programma's.
Op dit moment zijn we helaas gesloten voor publiek. Zodra we weer geopend zijn kan je weer langs komen voor een hapje, drankje of diner bij ons restaurant. Bij mooi weer is ons zonnige terras aan de Costa del Zaano een fijne plek om te vertoeven.
Het HEM houdt van boeken. Je kunt je tijdens je bezoek verliezen in het uitgebreide boekenaanbod in de bibliotheek of nieuwe publicaties vinden in de SANZ Shop.
De industriële uitstraling van het gebouw en ons experimentele kunstprogramma geven sfeer en betekenis aan elk evenement.
Het HEM is een nieuw huis voor eigentijdse cultuur in een voormalige kogelfabriek.
Emissary Forks at Perfection (2015–16)
Emissary Forks at Perfection, 2015–16
Duur oneindig, live simulatie + geluid
Bruikleen van Migros Museum für Gegenwartskunst in Zurich
Emissary Forks at Perfection is het tweede deel uit de Emissary-trilogie van Ian Cheng. De reeks bestaat uit live algoritmische simulaties waarmee de kunstenaar een model creëert voor het menselijke cognitie en zelfbewustzijn en de wijze waarop deze evolueert met het oog op kunstmatige intelligentie. Cheng ontwierp uiteenlopende persoonlijk-heden die allemaal een ander zelfbewust-zijnsniveau hebben – van een automaton die zijn acties baseert op directe aansturing van een extern wezen, tot zeer geavance-erde kunstmatige intelligentie (AI) die op een metaniveau informatie verwerkt en handelt. En tenslotte de mens met zijn drang tot narratief en sentiment. Cheng brengt deze drie karakters samen in een landschap waarin ze voortdurend op elkaar reageren, vergelijkbaar met een videogame dat zichzelf speelt. De handelingen van de personages lijken volstrekt onvoorspelbaar, maar zijn ingegeven door een zelflerend algoritme vergelijkbaar met de tools die onze Google-feed vormgeven of Amazon producten aanprijzen.
In Emissary Forks at Perfection bevinden we ons in de verre toekomst aan een kratermeer van een slapende vulkaan, een gebied dat na eerdere uitbarsting (in het eerste deel van de trilogie) is uit-gegroeid tot een zeer vruchtbaar Darwinistisch paradijs. De mens is uitgestorven, maar wordt door de AI opnieuw tot leven gewekt om te zien hoe deze op zijn omgeving reageert. We volgen de mens, vergezeld door een roedel Shiba Inu honden, in zijn bewegingen door een eindeloos generiek landschap waar hij noch overzicht noch controle over heeft.
“Perhaps the most intimate crisis we face today is the limits of human consciousness to really grasp non-human scaled complexity”, schrijft Cheng. De gedecentraliseerde sensatie die zijn kunstwerken oproepen maken ons bewust van de analogie tussen natuur (door Darwin de meest complexe live simulatie genoemd) en de organische aard van de technologieën die we toepassen. Beide zijn te ingewikkeld voor de mens om te vatten, en vragen daarom wendbaarheid en aanpassingsvermogen.