Het HEM

nl
en
Het HEM
nl
en
    • Kunst
    • Muziek
    • Eten
    • Boeken
    • Gemeenschap
    • Chapters
    • Lange Tentoonstellingen
    • Installaties
    • Performances
  • Kalender
    • Route
    • Tickets
    • Openingstijden
    • Toegankelijkheid
    • FAQ
    • Gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen
    • Gedragscode
    • Wat is Het HEM?
    • Organisatie
    • Pers
    • Vacatures
    • Contact
    • Ruimtes en informatie
    • Doneer
    • Word Steunpilaar
  • Search
    • Go to The Couch

Chapter 5IVE

Gast:
Samir Bantal & Rem Koolhaas

za, 7 mei, 2022–zo, 25 sep, 2022
Over Chapter 5IVEPersSummer Research ProgrammeEssay Rieke VosEssay Vivian Xinlin SongRembrandt Van RijnChristian JankowskiAgnes WaruguruAgnes DenesJasper CoppesDe OnkruidenierFutureFarmersMaarten Vanden EyndeBram DemunterDiverse MakersSuzanne HuskyMusasa & MaartenGerard Ortín CastellvíIan ChengCathy van EckDiogo Passarinho Studio & TheatermachineShort Film: Rieke Vos & Samir BantalShort Film: Diogo PassarinhoShort Film: Agnes WaruguruShort Film: Jasper Coppes

Chapter 5IVE

Over Chapter 5IVEPersSummer Research ProgrammeEssay Rieke VosEssay Vivian Xinlin SongRembrandt Van RijnChristian JankowskiAgnes WaruguruAgnes DenesJasper CoppesDe OnkruidenierFutureFarmersMaarten Vanden EyndeBram DemunterDiverse MakersSuzanne HuskyMusasa & MaartenGerard Ortín CastellvíIan ChengCathy van EckDiogo Passarinho Studio & TheatermachineShort Film: Rieke Vos & Samir BantalShort Film: Diogo PassarinhoShort Film: Agnes WaruguruShort Film: Jasper Coppes

Agrilogistics (2022)

Gerard Ortín Castellví, Foto van Cassander Eeftinck Schattenkerk

Agrilogistics, 2022
21 minuten, video

Filmmaker Gerard Ortín Castellví onderzoekt in Agrilogistics het gebruik van robots en beeldtechnologie in de industriële land- en tuinbouw in het Westland. Met zijn hyper-innovatieve agribusiness is het Westland één van de meest intensieve landbouwgebieden ter wereld. Ortín Castellví was bevangen door de hoge mechanisatie-graad waarmee voedsel hier geproduceerd wordt, en de wijze waarop apparaten druk uitoefenen op planten om de output te optimaliseren. De gewassen in de kas worden dagelijks gescand waarmee exact wordt vastgesteld hoeveelheid (verkoopbare) vruchten er zijn en wat hun rijpheid-status is.

Net als Jasper Coppes (kunstwerk nummer 5), zet Ortín Castellví zijn camera in om perspectieven te verkrijgen die voor het menselijk oog normaliter verborgen zijn. In zijn geval gaat het om een volstrekt gereguleerde en repetitieve omgeving, die weliswaar door de mens is ontwikkeld, maar er autonoom van opereert. Maar de kunstenaar zet er in zijn beeldessay een volledig tegengesteld scenario tegenover. In het tweede gedeelte van de film hebben ontsnapte dieren de glazen landbouwfabriek overgenomen, groeien gewassen er wild en ongetemd, dwars door het dak heen, en is de tomatenrobot onderdeel geworden van een chaotisch ecosysteem.

Deze site maakt gebruik van cookies. Lees meer over ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Accepteer je deze?