Het gebouw is gesloten voor ons publieke programma,
Voor locatiehuur zijn we nog tijdelijk beschikbaar.
Kunst is onze grote liefde. Het HEM presenteert gedurende het jaar een reeks tijdelijke kunstprogramma's, naast meer permanente kunstinstallaties.
Er valt altijd iets te luisteren in Het HEM. Ons muziekprogramma richt zich op experimentele manieren om in het gebouw muziek te maken, te presenteren en te beleven door middel van luistersessies, live optredens en muzikale artist-in-residence-programma's.
Op dit moment zijn we helaas gesloten voor publiek. Zodra we weer geopend zijn kan je weer langs komen voor een hapje, drankje of diner bij ons restaurant. Bij mooi weer is ons zonnige terras aan de Costa del Zaano een fijne plek om te vertoeven.
Het HEM houdt van boeken. Je kunt je tijdens je bezoek verliezen in het uitgebreide boekenaanbod in de bibliotheek of nieuwe publicaties vinden in de SANZ Shop.
De industriële uitstraling van het gebouw en ons experimentele kunstprogramma geven sfeer en betekenis aan elk evenement.
Het HEM is een nieuw huis voor eigentijdse cultuur in een voormalige kogelfabriek.
Agrilogistics (2022)
Agrilogistics, 2022
21 minuten, video
Filmmaker Gerard Ortín Castellví onderzoekt in Agrilogistics het gebruik van robots en beeldtechnologie in de industriële land- en tuinbouw in het Westland. Met zijn hyper-innovatieve agribusiness is het Westland één van de meest intensieve landbouwgebieden ter wereld. Ortín Castellví was bevangen door de hoge mechanisatie-graad waarmee voedsel hier geproduceerd wordt, en de wijze waarop apparaten druk uitoefenen op planten om de output te optimaliseren. De gewassen in de kas worden dagelijks gescand waarmee exact wordt vastgesteld hoeveelheid (verkoopbare) vruchten er zijn en wat hun rijpheid-status is.
Net als Jasper Coppes (kunstwerk nummer 5), zet Ortín Castellví zijn camera in om perspectieven te verkrijgen die voor het menselijk oog normaliter verborgen zijn. In zijn geval gaat het om een volstrekt gereguleerde en repetitieve omgeving, die weliswaar door de mens is ontwikkeld, maar er autonoom van opereert. Maar de kunstenaar zet er in zijn beeldessay een volledig tegengesteld scenario tegenover. In het tweede gedeelte van de film hebben ontsnapte dieren de glazen landbouwfabriek overgenomen, groeien gewassen er wild en ongetemd, dwars door het dak heen, en is de tomatenrobot onderdeel geworden van een chaotisch ecosysteem.