Het gebouw is gesloten voor ons publieke programma.
Voor locatiehuur zijn we nog tijdelijk beschikbaar.
Kunst is onze grote liefde. Het HEM presenteert gedurende het jaar een reeks tijdelijke kunstprogramma's, naast meer permanente kunstinstallaties.
Er valt altijd iets te luisteren in Het HEM. Ons muziekprogramma richt zich op experimentele manieren om in het gebouw muziek te maken, te presenteren en te beleven door middel van luistersessies, live optredens en muzikale artist-in-residence-programma's.
Op dit moment zijn we helaas gesloten voor publiek. Zodra we weer geopend zijn kan je weer langs komen voor een hapje, drankje of diner bij ons restaurant. Bij mooi weer is ons zonnige terras aan de Costa del Zaano een fijne plek om te vertoeven.
Het HEM houdt van boeken. Je kunt je tijdens je bezoek verliezen in het uitgebreide boekenaanbod in de bibliotheek of nieuwe publicaties vinden in de SANZ Shop.
De industriële uitstraling van het gebouw en ons experimentele kunstprogramma geven sfeer en betekenis aan elk evenement.
Het HEM is een nieuw huis voor eigentijdse cultuur in een voormalige kogelfabriek.
Scenografie van CHAPTER 5IVE
In nauwe samenwerking met de curator ontwikkelde ontwerpbureau Diogo Passarinho Studio een scenografie die de expositieruimte van Het HEM trans-formeert in een agrarisch productielandschap, waar kunstwerken als kavels in elkaar haken. Het licht – ontworpen door Theatermachine – beweegt mee met het moment van de dag en het seizoen. Overdag speelt de zon met de kunstwerken, in de avonduren schijnt er een koel maanlicht door de ruimte.
Twee ruimtelijke portalen – een zandduin en een irrigatiesysteem – delen de essayistische tentoonstelling in drie hoofstukken. Het eerste deel toont kunstwerken die de diepe tijdsbeleving en de voorouderlijke banden met het langzame landschap verbeelden (zoals bij Agnes Waruguru en Agnes Denes); het middelste deel wijst ons op gebruiken waarmee we onze connectie met de natuur versterken (zoals de trainingsmodules van de Onkruidenier of de bevertechnieken die we door de tekeningen van Suzanne Husky leren kennen); in het laatste gedeelte bepaalt techniek van vandaag en de nabije toekomst hoe we landschap zien en er deel vanuit maken (denk aan de werken van Gerard Ortín Castellví en Ian Cheng). De bezoeker wandelt tussen twee uitersten heen en weer – om Charles C. Mann’s metafoor nogmaals in herinnering te brengen - tussen de behoudende profeet enerzijds en de progressieve tovenaar aan de andere kant (zie ook essay van Rieke Vos in deze Zine).