Het HEM

nl
en
Het HEM
nl
en
    • Kunst
    • Muziek
    • Eten
    • Boeken
    • Gemeenschap
    • Chapters
    • Lange Tentoonstellingen
    • Installaties
    • Performances
  • Kalender
    • Route
    • Tickets
    • Openingstijden
    • Toegankelijkheid
    • FAQ
    • Gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen
    • Gedragscode
    • Wat is Het HEM?
    • Organisatie
    • Pers
    • Vacatures
    • Contact
    • Ruimtes en informatie
    • Doneer
    • Word Steunpilaar
  • Search
    • Go to The Couch

Chapter 5IVE

Gast:
Samir Bantal & Rem Koolhaas

za, 7 mei, 2022–zo, 25 sep, 2022
Over Chapter 5IVEPersSummer Research ProgrammeEssay Rieke VosEssay Vivian Xinlin SongRembrandt Van RijnChristian JankowskiAgnes WaruguruAgnes DenesJasper CoppesDe OnkruidenierFutureFarmersMaarten Vanden EyndeBram DemunterDiverse MakersSuzanne HuskyMusasa & MaartenGerard Ortín CastellvíIan ChengCathy van EckDiogo Passarinho Studio & TheatermachineShort Film: Rieke Vos & Samir BantalShort Film: Diogo PassarinhoShort Film: Agnes WaruguruShort Film: Jasper Coppes

Chapter 5IVE

Over Chapter 5IVEPersSummer Research ProgrammeEssay Rieke VosEssay Vivian Xinlin SongRembrandt Van RijnChristian JankowskiAgnes WaruguruAgnes DenesJasper CoppesDe OnkruidenierFutureFarmersMaarten Vanden EyndeBram DemunterDiverse MakersSuzanne HuskyMusasa & MaartenGerard Ortín CastellvíIan ChengCathy van EckDiogo Passarinho Studio & TheatermachineShort Film: Rieke Vos & Samir BantalShort Film: Diogo PassarinhoShort Film: Agnes WaruguruShort Film: Jasper Coppes
Diogo Passarinho Studio, Foto van Cassander Eeftinck Schattenkerk
Diogo Passarinho Studio, Foto van Cassander Eeftinck Schattenkerk
Diogo Passarinho Studio, Foto van Cassander Eeftinck Schattenkerk

Scenografie van CHAPTER 5IVE

In nauwe samenwerking met de curator ontwikkelde ontwerpbureau Diogo Passarinho Studio een scenografie die de expositieruimte van Het HEM trans-formeert in een agrarisch productielandschap, waar kunstwerken als kavels in elkaar haken. Het licht – ontworpen door Theatermachine – beweegt mee met het moment van de dag en het seizoen. Overdag speelt de zon met de kunstwerken, in de avonduren schijnt er een koel maanlicht door de ruimte.

Twee ruimtelijke portalen – een zandduin en een irrigatiesysteem – delen de essayistische tentoonstelling in drie hoofstukken. Het eerste deel toont kunstwerken die de diepe tijdsbeleving en de voorouderlijke banden met het langzame landschap verbeelden (zoals bij Agnes Waruguru en Agnes Denes); het middelste deel wijst ons op gebruiken waarmee we onze connectie met de natuur versterken (zoals de trainingsmodules van de Onkruidenier of de bevertechnieken die we door de tekeningen van Suzanne Husky leren kennen); in het laatste gedeelte bepaalt techniek van vandaag en de nabije toekomst hoe we landschap zien en er deel vanuit maken (denk aan de werken van Gerard Ortín Castellví en Ian Cheng). De bezoeker wandelt tussen twee uitersten heen en weer – om Charles C. Mann’s metafoor nogmaals in herinnering te brengen - tussen de behoudende profeet enerzijds en de progressieve tovenaar aan de andere kant (zie ook essay van Rieke Vos in deze Zine).

Deze site maakt gebruik van cookies. Lees meer over ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Accepteer je deze?