Het gebouw is gesloten voor ons publieke programma.
Voor locatiehuur zijn we nog tijdelijk beschikbaar.
Kunst is onze grote liefde. Het HEM presenteert gedurende het jaar een reeks tijdelijke kunstprogramma's, naast meer permanente kunstinstallaties.
Er valt altijd iets te luisteren in Het HEM. Ons muziekprogramma richt zich op experimentele manieren om in het gebouw muziek te maken, te presenteren en te beleven door middel van luistersessies, live optredens en muzikale artist-in-residence-programma's.
Op dit moment zijn we helaas gesloten voor publiek. Zodra we weer geopend zijn kan je weer langs komen voor een hapje, drankje of diner bij ons restaurant. Bij mooi weer is ons zonnige terras aan de Costa del Zaano een fijne plek om te vertoeven.
Het HEM houdt van boeken. Je kunt je tijdens je bezoek verliezen in het uitgebreide boekenaanbod in de bibliotheek of nieuwe publicaties vinden in de SANZ Shop.
De industriële uitstraling van het gebouw en ons experimentele kunstprogramma geven sfeer en betekenis aan elk evenement.
Het HEM is een nieuw huis voor eigentijdse cultuur in een voormalige kogelfabriek.
Ancient Alligator Swimming from the Sea to the River (2019–21)
Geology Island (2021)
Ancient Alligator Swimming from the Sea to the River, 2019–21
200 x 260 cm, olieverf op canvas (2 panelen)
Geology Island, 2021
170 x 200 cm, olieverf op canvas
In de schilderijen van Bram Demunter lijk je op een paradijselijke eilandengroep te zijn aanbeland. Die eilanden omringd door krioelende watermassa’s worden bevolkt door frivole mensfiguren, trotse paradijsvogels, atletische windhonden, slapende koeien, badende eenden en een velerlei aan weelderige planten. Ze lijken in een soort zorgeloze synthese met elkaar samen te vloeien, zonder dat er zich dominante structuur of prominent verhaal opdringt. Alles bestaat naast elkaar en staat met elkaar in verbinding.
De kunstenaar laat zich voor zijn werk onder meer inspireren door antieke heldenepossen van het verre verleden zoals de verhalen van de Gilgamesj, de Mahabharta, de Ramayana, en de avonturen van Jason en de Argonauten, avontuurlijke verhalen vol woeste landschappen, doorweven met filosofische wijsheden. Daarnaast brengt hij zelf vele uren in de natuur door, waarbij hij zich vergaapt aan de veelheid en complexiteit van de organismen.
Zijn schilderijen zijn een poging om in de chaos, tot het wezen van dat landschap - van de berg, van de zee en van het eiland - te komen. Zonder te reduceren of een verhaal te regisseren. De analoge wildernissen van Demunter gaan een gesprek aan met de generieke algoritmische beelden van Ian Cheng verderop in de tentoonstelling, die een Post-Antropocene omgeving tonen waarin de mens het landschap met andere wezens bevolkt, maar niet langer domineert.