Het HEM

nl
en
Het HEM
nl
en
    • Kunst
    • Muziek
    • Eten
    • Boeken
    • Gemeenschap
    • Chapters
    • Lange Tentoonstellingen
    • Installaties
    • Performances
  • Kalender
    • Route
    • Tickets
    • Openingstijden
    • Toegankelijkheid
    • FAQ
    • Gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen
    • Gedragscode
    • Wat is Het HEM?
    • Organisatie
    • Pers
    • Vacatures
    • Contact
    • Ruimtes en informatie
    • Doneer
    • Word Steunpilaar
  • Search
    • Go to The Couch

Chapter 5IVE

Gast:
Samir Bantal & Rem Koolhaas

za, 7 mei, 2022–zo, 25 sep, 2022
Over Chapter 5IVEPersSummer Research ProgrammeEssay Rieke VosEssay Vivian Xinlin SongRembrandt Van RijnChristian JankowskiAgnes WaruguruAgnes DenesJasper CoppesDe OnkruidenierFutureFarmersMaarten Vanden EyndeBram DemunterDiverse MakersSuzanne HuskyMusasa & MaartenGerard Ortín CastellvíIan ChengCathy van EckDiogo Passarinho Studio & TheatermachineShort Film: Rieke Vos & Samir BantalShort Film: Diogo PassarinhoShort Film: Agnes WaruguruShort Film: Jasper Coppes

Chapter 5IVE

Over Chapter 5IVEPersSummer Research ProgrammeEssay Rieke VosEssay Vivian Xinlin SongRembrandt Van RijnChristian JankowskiAgnes WaruguruAgnes DenesJasper CoppesDe OnkruidenierFutureFarmersMaarten Vanden EyndeBram DemunterDiverse MakersSuzanne HuskyMusasa & MaartenGerard Ortín CastellvíIan ChengCathy van EckDiogo Passarinho Studio & TheatermachineShort Film: Rieke Vos & Samir BantalShort Film: Diogo PassarinhoShort Film: Agnes WaruguruShort Film: Jasper Coppes

The Sea was Too Cold and Not Blue (2022)
Water Memories and Blooms (2022)

Agnès Waruguru, Foto van Cassander Eeftinck Schattenkerk
Agnès Waruguru, Foto van Cassander Eeftinck Schattenkerk

The Sea was Too Cold and Not Blue
3 x 6 meter, gemengde materialen, 2022

Water Memories and Blooms
4 x 3 meter, gemengde materialen, 2022

Het werk van Agnes Waruguru is een meditatie op haar geboortestreek en dat van haar voorouders. De regio Nyeri in het rurale midden van Kenia is waar ze aan denkt bij het woord thuis, ondanks dat ze jarenlang in de stad Nairobi leefde. Dat is een bekend fenomeen in Kenya, een land wat tegen vele verwachtingen in een trek van de stad naar het platteland kent. Onderzoekers dr. Linda Nkatha Gichuyia en Etta Madete van de Universiteit van Nairobi observeerden in het kader van het Countryside onderzoek van Samir Bantal en Rem Koolhaas de ontwikkeling van het platteland in Kenia, en stelde vast dat Kenianen ook na jarenlang in de stad te hebben gewoond zich meer identificeren met de dorpen waar hun ouders en grootouders leefden, waar ze vaak nog een huis of stuk land bezitten, een plek waar ze tot rust komen en dus ook regelmatig naar terug verhuizen.

Die connectie met het rurale land-schap manifesteert zich voor Waruguru in een fysieke ervaring van de temperatuur, de geur, de kleuren en de vegetatie, die ze een plek geeft in haar werk. Zo wint ze pigmenten voor haar verf vaak zelf uit planten, bloemen of aarde en schildert

ze op losse stukken textiel en kant dat haar aan haar familiegeschiedenis herinnert. Met haar werk maakt ze die connectie tussen de fysieke plek en de emotionele associatie tastbaar, het is een zoektocht naar hoe haar thuis zich in haar lichaam heeft gemanifesteerd ook wanneer ze ergens anders is.

Deze site maakt gebruik van cookies. Lees meer over ons Cookiebeleid en Privacybeleid. Accepteer je deze?