Kunst is onze grote liefde. Ook nu we gesloten zijn voor renovaties, gaat onze programmering door. Je vindt onze kunstprogramma's op off-site locaties door het jaar heen en op digitaal platform The Couch. De permanente installaties in Het HEM blijven na de verbouwing toegankelijk voor publiek.
Ons muziekprogramma richt zich op experimentele manieren om in het gebouw muziek te maken, te presenteren en te beleven door middel van luistersessies, live optredens en muzikale artist-in-residence-programma's. Tijdens de verbouwing organiseren we muziekprogramma's op off-site locaties en op het digitale platform The Couch.
Het HEM houdt van boeken. Je kunt je tijdens je bezoek verliezen in het uitgebreide boekenaanbod in de bibliotheek.
De industriële uitstraling van het gebouw en ons experimentele kunstprogramma geven sfeer en betekenis aan elk evenement.
Het HEM is een nieuw huis voor eigentijdse cultuur in een voormalige kogelfabriek.
What a Piece of Work is Man is een locatie-specifieke installatie van Patricia Kaersenhout in de schietbaan van Het HEM. Het kunstwerk maakt de explosiviteit van het Nederlandse koloniale verleden invoelbaar, en benadrukt daarmee hoe belangrijk het is om verschillende perspectieven op de geschiedenis een plek te geven.
De afgelopen jaren hebben we gezien hoe standbeelden van generaals en legeraanvoerders over de hele wereld letterlijk van hun sokkel werden getrokken omdat een grote groep mensen zich niet kan vinden in wat deze historische figuren representeren. Geschiedenis is een afspiegeling van wie we zijn als samenleving en daardoor voortdurend in beweging. Wie ooit als held werd gezien, kan zich als moordenaar ontpoppen wanneer er andere perspectieven worden meegenomen. Maar hoe herschrijven we de geschiedenis op zo’n manier dat er ruimte ontstaat voor tweeledigheid en conflicterende perspectieven en ervaringen?
In de video-installatie What a Piece of Work is Man neemt Kaersenhout afstand van de persoonsverheerlijking van legeraanvoerders die verantwoordelijkheid dragen voor het gewelddadig neerslaan van opstanden in de voormalige kolonies Suriname en voormalig Nederlands-Indië door hun borstbeelden uiteen te laten spatten. Tegelijkertijd biedt ze ons ook een alternatief: het beschermende en beschuttende karakter van de natuur die in staat is de klappen van dit krachtenveld op te vangen.
Kunstenaar Patricia Kaersenhout (Den Helder, 1966) schept met haar werk bewustzijn voor perspectieven op de geschiedenis die lange tijd genegeerd zijn. Specifiek onderzoekt ze de Afrikaanse diaspora, de geschiedenis van slavernij en koloniale onderdrukking en de rol van vrouwen in het aanvechten van ongelijkheid en generen van verandering. Geschiedenis wordt geschreven door dominante stemmen in de samenleving, waardoor anderen zichzelf of hun voorouders niet altijd vertegenwoordigd zien. Kaersenhout toont ons de beladen keerzijden van de Nederlandse geschiedenis om zodoende ruimte te genereren voor andere stemmen en een meer gelaagde lezingen ervan.
Patricia Kaersenhout exposeert haar werk in musea, kunstinstellingen en culturele platforms over de hele wereld, waaronder recentelijk het Stedelijk Museum (2021), Centraal Museum (2021 en 2019), Manifesta 12 in Palermo (2018), Prospect 4 Biënnale van New Orleans (2017) en Dak’art Biënnale Senegal (2014). In 2021 werd haar iconische werk Guess Who Is Coming to Dinner too (2017–2019), eerder getoond bij WOW (2017) en De Appel (2019) gezamenlijk aangekocht door het Frans Halsmuseum, Van Abbemuseum, het Centraal Museum en het Stedelijk Museum, waarmee de plek van het werk in de canon van de artistieke canon werd bezegeld. Haar nieuwste werk What a Piece of Work is Man werd mede mogelijk gemaakt met een bijdrage van het Mondriaan Fonds is het kader van eigentijds gebruik van ambachten.