Kunst is onze grote liefde. Ook nu we gesloten zijn voor renovaties, gaat onze programmering door. Je vindt onze kunstprogramma's op off-site locaties door het jaar heen en op digitaal platform The Couch. De permanente installaties in Het HEM blijven na de verbouwing toegankelijk voor publiek.
Ons muziekprogramma richt zich op experimentele manieren om in het gebouw muziek te maken, te presenteren en te beleven door middel van luistersessies, live optredens en muzikale artist-in-residence-programma's. Tijdens de verbouwing organiseren we muziekprogramma's op off-site locaties en op het digitale platform The Couch.
Het HEM houdt van boeken. Je kunt je tijdens je bezoek verliezen in het uitgebreide boekenaanbod in de bibliotheek.
De industriële uitstraling van het gebouw en ons experimentele kunstprogramma geven sfeer en betekenis aan elk evenement.
Het HEM is een nieuw huis voor eigentijdse cultuur in een voormalige kogelfabriek.
Openingsavond voor de Close Range expositie van Parrish Smith.
Album Preview - 17u Live Performance - 19u
Parrish Smith is een elektronische muzikant met een drang om de mogelijkheden met zijn muziek te verkennen. Door de jaren heen heeft hij de grenzen verlegd binnen de conventionele elektronische clubmuziek door samenwerkingen aan te gaan met diverse makers en interdisciplinair te werken. Zo werkte hij samen met FOAM aan een soundscape voor een tentoonstelling van Ai Weiwei en maakte hij op uitnodiging van het Tropenmuseum en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid het album Genesis Black met archiefmateriaal over het Nederlandse slavernijverleden en het koloniale verleden van Suriname.
In de maanden dat Het HEM voor publiek gesloten was, gebruikte hij de oude kogelfabriek als decor voor zijn videoproject Never Break Faith dat gekoppeld is aan zijn debuut album Light, Cruel & Vain (Dekmantel Records). Voor dit project werkte hij onder meer samen met kunstenaars Alice Héron, Atilla Yuksel, ontwerper Philip Atanasov en tech kunstenaar Roel Weerdenburg. In de video geregisseerd in samenwerking met Gijs Ranitz en Djoa Lekatompessy spelen een troonvormige sculptuur van Philip Atanavos en een wortelachtige installatie van Alice Héron en het spirituele gipswerk van Irma Joanne een rol. Deze monumentale objecten zijn vanaf 8 april te zien als onderdeel van een door Annemiek Höcker gecureerde mini-expositie die de veelzijdige praktijk van Parrish Smith laat zien.