Kunst is onze grote liefde. Ook nu we gesloten zijn voor renovaties, gaat onze programmering door. Je vindt onze kunstprogramma's op off-site locaties door het jaar heen en op digitaal platform The Couch. De permanente installaties in Het HEM blijven na de verbouwing toegankelijk voor publiek.
Ons muziekprogramma richt zich op experimentele manieren om in het gebouw muziek te maken, te presenteren en te beleven door middel van luistersessies, live optredens en muzikale artist-in-residence-programma's. Tijdens de verbouwing organiseren we muziekprogramma's op off-site locaties en op het digitale platform The Couch.
Het HEM houdt van boeken. Je kunt je tijdens je bezoek verliezen in het uitgebreide boekenaanbod in de bibliotheek.
De industriële uitstraling van het gebouw en ons experimentele kunstprogramma geven sfeer en betekenis aan elk evenement.
Het HEM is een nieuw huis voor eigentijdse cultuur in een voormalige kogelfabriek.
Close Range is de residentie van Het HEM die musici en muziekonderzoekers de kans geeft om de diepte van hun praktijk te verkennen door middel van experimenten en interdisciplinaire samenwerkingen.
Voor de eerste editie werken geluidskunstenaars Thessa Torsing (aka upsammy), Nathan Marcus en Andreas Tegnander samen aan het project "Sound as a Malleable Terrain" - een experimenteel artistiek onderzoeksproject waarbij het team 'Het Hembrugterrein' als instrument verkent.
Door onderzoek te doen naar de patronen van het gebied en te experimenteren met de materialiteit en sonische kwaliteiten van het terrein zijn verschillende manieren ontstaan om een levend sonisch terrein te creëren. Geïnspireerd door Henri Levebre en zijn theorie van ‘ritme-analyse’ maakte de groep wandelingen in de diepten van ‘Het Hembrugterrein’ en voerde luisteroefeningen uit.
De kunstenaars synchroniseerden en praatten met de ruimte. Luisterend naar het gras tegen een metalen pijp, stenen die van een heuvel afbrokkelen of een enorme heimachine die zich een weg door grondlagen baant. Wat is het geluid van een omgeving die wordt gebeeldhouwd? Voor het archiveren en benoemen van de verschillende soorten ritmes gebruikte de groep de zelfbedachte termen RDM's: Rhythm Distillation Methods.
Deze methoden zijn manieren om ritme uit een bepaalde plaats en/of tijd te halen. Sommige van deze methoden zijn digitaal, andere zijn analoog. In hun onderzoek en compositie staan beide werelden in wisselwerking en associatie met elkaar. Bijvoorbeeld: het comprimeren en uitrekken van veldopnames om verborgen ritmes te vinden die verder gaan dan de gewone menselijke tijdelijkheid. De RDM's worden gebruikt als bouwstenen om een nieuw terrein te creëren waar de bezoekers worden uitgenodigd om sonische seismologen te worden, om de ritmes en trillingen van het terrein te verkennen.
Hoe zou het klinken als je het afbrokkelen van een gebouw in de loop van de tijd zou kunnen vastleggen, of een munitiefabriek die verandert in een creatieve hub? Ogenschijnlijk stille materialen worden acteurs, die de vogels nabootsen die worden georkestreerd door het eindeloze gestamp van heimachines.
Een gedetailleerd dagboek van het onderzoek is hier te vinden