Van 2 september 19u t/m 30 oktober 2022 presenteert Het HEM Sweet Harmony: Out of the Underground – de derde editie van een reeks tentoonstellingen die vanuit artistiek oogpunt reflecteren op 40 jaar rave cultuur.
Na eerdere edities in Londen en Manchester, vindt de derde editie van Sweet Harmony plaats in de meest gepaste ruimte van Het HEM: de 200 meter lange voormalige schietbaan in de kelder van het gebouw. Rauw en donker met multi-generationele graffiti op de betonnen muren, zal de post-industriële architectuur van de tunnel als bekend terrein aanvoelen voor oude en nieuwe ravers.
Rave is een broedplaats voor hedendaagse kunst sinds zijn ontstaan in de VS (Chicago en Detroit), het Verenigd Koninkrijk, de Balearen en het vasteland van Europa. Sweet Harmony toont werken van kunstenaars die uit de rave cultuur zijn voortgekomen of er in hun praktijk door zijn geïnspireerd. Hun artistieke uitingen raken thema’s aan als de spirituele en mythische aspecten van rave; rave als ruimte voor queer play en verzet; en belichten hoe de rave-cultuur simultaan is ontstaan in verschillende steden over de hele wereld.
De nachtclubs Waakzaamheid in Koog aan de Zaan, Parkzicht in Rotterdam en de RoXY in Amsterdam waren prominente plaatsen waar manifestaties van de Nederlandse rave- en housecultuur eind jaren tachtig en begin jaren negentig zijn ontstaan. Sweet Harmony schetst de brede internationale context waar de Nederlandse rave-cultuur is ingebed. Het geeft een nieuwe betekenis aan lokale, schijnbaar op zichzelf staande uitingen van jongerencultuur en de impact daarvan op hedendaagse kunst en cultuur op wereldschaal.
Voor de Sweet Harmony tentoonstelling compileerden gastcuratoren Inez Giele de Jong en Joost van Bellen, voormalig programmeurs van Club RoXY, een ode aan de kunstcollectie van deze roemruchte Amsterdamse uitgaansgelegenheid die cultuur en muziekstromingen als house, easy tune en hiphop op de kaart van Nederland zette. Onder de naam R.A.R.O.X.Y. ‘Reminiscing the Artwork of the Radical Outlet for the Xenomaniac in You' legt deze mini-tentoonstelling nadruk op de aanwezigheid van kunst en performances met de overtuiging dat dit de inspiratiebron is geweest van spektakeldecors op festivals zoals we die nu kennen.
Deelnemende kunstenaars in Sweet Harmony zijn onder meer: Harvey Ross Ball, Aukje Dekker & Gerald van der Kaap, Meeus van Dis, Franklin, Thomas van Linge, Michele Rizzo, Sarah Schönfeld, Alyson Sillon, Ari Versluis, Juha van 't Zelfde, Spyros Rennt, Mark Leckey, Vinca Petersen
The R.A.R.O.X.Y. Room bevat werk van Paul Blanca, Leigh Bowery, Cleo Campert, Jean-Paul Commandeur, Erik Fens, Peter Giele, Pieter Bijwaard, Harry Heyink, René Habermacher, Jurriaan van Hall, Gerald van der Kaap, Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin, Seymour Likely, Siert Dallinga, Maxim Meekes, Erwin Olaf, Ruud van der Peijl, Walter Russ, Niels Schumm & Nepco, Gebr. Silvestri, Aam Solleveld, Jan Verburg, Guus van der Werf en meer.
Over de toegankelijkheid:
Sweet Harmony vindt plaats in onze ondergrondse schietbaan, die helaas alleen via trappen bereikbaar is. Mensen in een rolstoel of met andere mobiliteitshulpmiddelen verzoeken wij voorafgaand aan uw bezoek contact met ons op te nemen. Op deze manier kunnen we inschatten wat er mogelijk is om uw bezoek aan de tentoonstelling te vergemakkelijken, of mogelijk te maken.
De tentoonstelling bevat ook zeer donkere secties, snel flikkerende lichten en harde geluiden.
Posters for events organized by Room 4 Resistance (DE), United Identities (NL), and Future Female Sounds (DK)
Rave has always been a space to express social and political dissatisfaction and instigate change. But it has in many senses become commercialized, exported to giant festivals and arenas. As you step into the tunnel of Het HEM, you encounter a poster installation of events by intersectional feminist DJ collectives such as Room 4 Resistance (Berlin) and United Identities (Utrecht), and Future Female Sounds. They are the underground and the avant-garde of rave today. R4R, FFS and United Identities – and their counterparts worldwide – work to create safer spaces for femme and trans people and people of colour in nightlife and rave culture through sex and body positive raves, sex and play parties, radio shows, activism and workshops. To these groups, the dancefloor is inherently political; electronic music is the soundtrack for radical resistance. With this installation, we ask: Who is represented, who is safe, and how can social and political change take shape in rave?
Vinca Petersen
Between 1994 and 2005, Vinca Petersen moved around Europe with nomadic sound systems, photographing the illegal free parties they put on all over the continent. Petersen’s photographs capture the languorous yet decisive attitude with which groups of young raver-nomads rejected social conformity. Mountains and fields provide the perfect scenery for a world of their own making, reminiscent of the rural reveries of 19th century romanticists. At the same time, we can clearly see that this lifestyle was (and is) a political choice: the buildup and teardown of nightly temporary autonomous zones makes it possible to live an intentional and socially conscious life.