Mette Krah analoge fotografie
Chapter 5IVE: Samir Bantal & Rem Koolhaas
Programma 2022
Chapter 4OUR: Abundance
LIGHT ROOM
Ingericht en beheerd door San Serriffe, inclusief een poster tentoonstelling van Plan B, een enorme zine van When site lost the plot, en een kunstwerk van Kathe Burkhart (ROZENSTRAAT [ a rose is a rose is a rose])
In de Light Room vult Plan B een gehele muur met meer dan 30 posters van de projecten die zij bij Mertens Frames Project Space gepresenteerd hebben in de afgelopen 6 jaar. De posters zijn ontworpen door Our Polite Society, een studio voor grafisch ontwerp, typografie ontwerp en typografisch onderzoek in Amsterdam en Stockholm. Plan B is een onafhankelijk, door kunstenaars gerund platform opgericht door Tarja Szaraniec en Tomas Adolfs in 2016.
Te midden van de merchandise is het korte videowerk I Touch The Air (2019-20) van de Amerikaanse kunstenaar en schrijver Kathe Burkhart te vinden. De video is een sirenenlied over zeemeerminnen en gescheiden zijn door de zee. In 2023 heeft Burkhart een tentoonstelling bij de ROZENSTRAAT.
Op de vloer van de Light Room kan je door een enorme zine van ‘When Site Lost The Plot’ heen bladeren. De zine is een kort, oversized archief van "derdehands documentatie": licht en zwaarder archiefmateriaal van 4 projecten die in 2021 door de project space werden gehost en gewijd waren aan geopolitieke problemen in Oost-Europa.
Naast haar werk als beeldend kunstenaar en filmmaker heeft Lisa Spilliaert een grote passie voor nagels. Een stroom tevreden klanten toont haar talent voor kleurrijk, elegant en funky nageldesign. In haar soloshow Growth Record in de Brakke Grond brengt de Japans-Vlaamse Spilliaert haar nieuwste videowerk in première in een doorlopende reeks waarin ze focust op een Japanse jongen, die als het ware haar zoon had kunnen zijn. Bij Het HEM stelt ze JOU centraal en maakt ze van je handen prachtige kunstwerken.
GREY SPACE
21:00 – 02:00: cocktailbar met een gecureerd cocktailmenu gemaakt door meer dan 11 project spaces
The Black Archives presenteert de mixtape LAWINE, een herinterpretatie van audioarchiefmateriaal uit de koloniale geschiedenis van Suriname en Nederland door 5 Zaanse kunstenaars: beeldend kunstenaar Brian Elstak, rappers Ella John, RFx, Den Zen en dj/prodcer The Flexican. Door de interdisciplinaire en intergenerationele samenwerking en het archiefmateriaal groeide de mixtape uit tot een waar audiovisueel kunstwerk waar de liefde voor experimenteren in doorklinkt. De mixtape wordt geïntroduceerd door een korte video gemaakt door Salma Chafouk Idrissi, die de sterke verbinding en creatieve uitwisseling laat zien tussen kunstenaars en kunstruimten uit Zaanstad en Amsterdam. De volgende stap in het LAWINE-project is een samenwerking tussen Brian Elstak en het Homebase-collectief van jonge lokale makers. Als je al naar de LAWINE mixtape wil luisteren, dan kan dat hier.
Om ons gelukkige Europa een boost te geven in deze tijden van oprukkende dictators, presenteert DJ Boonie Kleinjan een bewerking van zijn Trance Europe Express & co DJ-set. Boonie is een beeldend kunstenaar en techno-nerd, maar speelt daarnaast ook veel andere soorten muziek. Hij is een van de oprichters van kunstcollectief Antistrot, art director van Anus Records en mede-uitvinder van ‘Ultimate Jazz’. Boonie a.k.a. Johan Kleinjan wordt vertegenwoordigd door Galerie Fleur & Wouter.
Terwijl je danst in de Grey Space, wordt de videoIn Our Real Life (2018-21) van Jason Hendrik Hansma (Marwan) op je geprojecteerd. In Our Real Life is een archiefproject dat amateurvideobeelden van golven die de architectuur van over de hele wereld raken, van verschillende online platforms laat zien. Verzameld over een periode van 3 jaar zijn de clips met elkaar verweven tot een werk wat het best kan worden omschreven als een 'karakterstudie' van zeespiegelstijging in relatie tot de gebouwde omgeving. Dit werk probeert tegelijkertijd een werkelijkheid te maken en ongedaan te maken, door de op internet gebaseerde cultuur te tonen met de realiteit van zowel instortende als stijgende grenzen.
Naast de cocktailbar vind je Confetti (2021), een videowerk van Jaehun Park (Bradwolff), een Koreaanse kunstenaar die in Amsterdam woont en werkt. Confetti is duizend stukjes plastic die exploderen op het podium of het feest van de winnaar. Het kleurrijke en verstrooiende plastic symboliseert de mythe van de winnaar, en het ritueel van het kapitalisme. Het einde van grote sportevenementen zoals de Formule 1, wordt gevierd met honderdduizenden papieren bloemen die uiteenspatten op het moment dat de winnaar de trofee opheft en een dramatisch spektakel creëert. Maar wat is daar na 5 seconden nog van over? Wie zorgt ervoor en waar gaat het heen?
Wist je dat de allereerste ideeën voor 'The Curators Room' - een creatief platform gevestigd in Amsterdam en Barcelona sinds 2021 - ontstonden als resultaat van een tweeweken durende artist-residency in Het HEM in 2020? In Het HEM ontwikkelden en presenteerden kunstenaar Lisette Ros, danser Guido Dutilh en curator Gabriel Rolt een nieuw werk dat de basis vormde voor een langdurige samenwerking. Ter gelegenheid van Het HEM & Friends gaan Lisette Ros en The Curators Room opnieuw een samenwerking aan. Via een livestream voert Ros het ritueel uit om zich klaar te maken voor het feest - een ritueel dat ze sinds de middelbare school dagelijks doet. Dit is een van de belangrijkste rituelen in haar dagelijks leven, een routinematige handeling van 'aankleden' in relatie tot haar vloeiende identiteit. Als bezoeker in de Grey Space, wordt je deelnemer van dit zeer intieme, fundamentele moment dat zowel plaats vindt in Ros’ huis in IJsland als ook Het HEM.
‘There are still flowers that will continuously grow’ is een performance van Anto López Espinosa die hun lichaam ensceneert op de top van een denkbeeldige berg. Van daaruit playbackt hen een ode aan hun bestaan. Door middel van geluid, stemmen en andere sonische ervaringen brengt Anto hun persoonlijke bloei: als collectieve beslissing, en als een gezamenlijk feest. Daarnaast is tijdens het evenement een limited edition print van Laurel Project Space te koop. Een materieel embleem als soft launch van het onderzoeksprogramma van Laurel Project Space, gemaakt in samenwerking tussen het nieuwe Laurel-team en hun interne grafisch ontwerper Cleo TSW.
00:20 – 02:00: muziek door Kunstverein Deel 1 (Yana Foqué en Reinier Klok)
Smári Rúnar Róbertsson presenteert zijn performance SERENADE, die hij eerder ontwikkelde als onderdeel van een serie werken georganiseerd door Welcome Stranger. In de winter van 2020-21 werden vier kunstenaars uitgenodigd om de gevel van hun eigen huis te gebruiken als betekenisvolle ruimte voor het maken van nieuw werk. Het raam was het uitgangspunt voor de interventies van Smári Róbertsson die hij in zijn eigen thuis maakte en uitvoerde. In zijn werk onderzocht Róbertsson het verborgene en onbekende door folklore te verkennen, zoals het volksverhaal 'The Father of Eighteen Elves'. Destijds ontwikkelde hij drie performances, waaronder SERENADE die hij opnieuw zal uitvoeren in Het HEM. Dit keer niet vanuit zijn eigen raam, maar vanuit het raam van het artist residence appartement van Het HEM met uitzicht op de Grey Space. Speciaal voor deze performance ontwierp Rietland Women's Office het HEAVY ornament.
00:20 – 02:00: muziek door Kunstverein Deel 2 (Yana Foqué en Reinier Klok)
DARK ROOM
'Ons begrip van de wereld, van de natuur wordt gevormd door onze perceptie ervan', zegt de Franse kunstenaar Kévin Bray (ISOamsterdam). Zijn installatie Breakdown After Before (2019) is een levensgroot diorama waar je als bezoeker doorheen kan lopen. Hij creëert een fata morgana-achtig landschap door gebruik te maken van enkele van de oudste special-effecttechnieken die de cinema te bieden heeft: delen van het landschap zijn geschilderd op transparant glas en zo voor de cameralens geplaatst dat ze de illusie wekken van een romantisch landschap, mooi en dromerig alsof het wordt opgewaardeerd door een filterbubbel.
DEXTER ROOM
In ‘A Seat & A Dance’ vloeit een kakofonie van herinneringen over oceanen en generaties in elkaar over. Schrijver en ontwerper Brechje Krah en schrijver en performer Alec Mateo brengen de verhalen van Cyrilio en de grootmoeder dichterbij elkaar om troost te vinden in de chaos van het verhaal, waarvan het einde wordt verraden. De performance is een lezing met geluid.
Tijdens ‘Shots from the Archive’ wordt de Dexter room getransformeerd tot een ruimte waar geheime, verborgen verhalen uit het rijke Archief van De Appel tot leven komen. Dompel je onder in spoken word-performances van de archivarissen die in het Archief mochten duiken en die deze avond hun ontdekkingen met je zullen delen. Terwijl je naar hun verhalen luistert, kun je genieten van een van de speciale cocktails en je abonneren om The Remote Archivist iedere paar maanden bij je thuis te ontvangen.
TOILET (tussen Grey Space en buitenruimte)
Het toilet ruikt naar het internet! Online zijn stimuleert veel zintuigen, behalve ons reukorgaan. In een van de toiletten van Het HEM, creëert The Hmm – een inclusief platform voor internetcultuur – een Hmmosphere: een vertaling van het internet en de basisprincipes van the Hmm – creatief, experimenteel, kritisch en raar – naar een aromatische ervaring. The Hmmosphere geur is ontwikkeld in samenwerking met Cesar Majorana en het publiek van The Hmm. De geur wordt tevens te koop aangeboden in de merchandise area in de Light Room.
BUITERN OP HET PLEINTJE
Roken en vrienden maken gaan perfect samen, en beter nog in de waanzinnige rookruimte van Sexyland World in Het HEM. Gedurende de avond onthult Sexyland World de lang verwachte, ultra exclusieve, über glamoureuze Sex is Life asbak, die voor een speciale prijs samen met een jaarlijks Sexyland lidmaatschap wordt aangeboden. Dit alles wordt door Sexylands' eigen Dr. Claw op een heel bijzondere en mystieke wijze gedaan.