Welke plaat uit je recording klonk het best in DR? Was dit een verrassing?
Mo: Nou, het waren er aardig wat die goed klonken! Maar wat vooral opviel was de kwaliteit van de early reggae en rocksteady platen die we in het begin draaide. Vaak merk je op een goede (club) sound dat het geluid van die platen toch niet helemaal in balans is. Met name de hoge tonen komen vaak op een niet goede manier naar voren, waardoor het wat schel is. Op deze sound klonken die platen juist extra nice, warm en soulful. En de plaat die daarbij het lekkerst klonk was Always Together van Stephen Chang. Een rocksteady song die in het Chinees (als ik het goed heb) is gezongen. Weet dus niet waar het over gaat maar de melodieën van de vocalen zijn te gek en de titel doet vermoeden dat het een love song is, perfect voor deze sessie dus.
Lorenzo: Inderdaad, net als Mo was ik positief verrast hoe de vroege Reggae en Rocksteady platen het lekkerst klonken, rauwe recordings die vaak met een enkele microfoon in eenvoudige studio's zijn opgenomen.
Ik moet zeggen dat ik niet precies wist wat ik van de Dynamic Range sound moest verwachten, behalve dat het op sound-quality gefocused was. Toen we de eerste platen hadden opgezet moest ik wel even wennen: als Radical HI-FI zijn we eerder een bass-heavy Club sound of een Reggae-specifiek Soudsystem gewend, meest van onze platen zijn gemaakt, gemixt en gemasterd voor dat soort apparatuur, waar vooral kracht van de lage tonen de prioriteit is.
Welke artiest of plaat zou jij graag nog horen in de DR?
Mo: Het smaakte sowieso naar meer. Deze sessie was in het verlengde van Valentijnsdag dus veel “love” tracks. Zou ook wel full digi met volume helemaal open een avond willen doen. En dan zou ik heel graag 'We Rule The Danchall' van Chuck Turner willen horen. En dan sowieso ook flippen voor de version!
Lorenzo: Ik zou heel graag Nyabinghi platen van artiesten zoals Ras Michael en Count Ossie in de Dynamic Range Music Bar willen draaien en horen. Nyabinghi is een Rasta ceremoniële stijl van drummen en Chanten die vrijwel in zijn pure vorm van West Africa door de slaven naar Jamaica is gebracht. Veel Nyabinghi opnames zijn field-recordings op locatie in de Jamaicaanse bergen, vooral die platen zou ik echt heel graag door zo'n high-end Hi-Fi system willen horen.
Wat is de laatste plaat die je thuis draaide?
Mo: Gevoelige subject dit! Mijn set-up en al mijn platen liggen op mijn studio en daar ben ik 21 dagen al niet geweest. Mis even een plaatje opzetten heel erg. Moet niet langer duren anders offer ik een kinderkamer op en neem ik alles mee naar huis.
Lorenzo: De laatste plaat dat ik thuis heb gedraaid is 'Milte Hi Ankhen' aka 'Bird In Hand' van Sam Carty, een bizarre 70's Reggae-style cover van een Indiaas jaren '50 Bollywood liefdesliedje, gezongen door Sam Carty in Hindi en geproduceerd en opgenomen door Reggae/Dub genius Lee Scratch Perry aka The Upsetter.
Live recording Radical HI-FI, 14 februari 2020