Het HEM is momenteel gesloten.
Tot de heropening in najaar 2024 vind je onze programmering op off-site locaties en op The Couch.
Voor locatieverhuur zijn we beschikbaar tot en met oktober 2023.
Kunst is onze grote liefde. Ook nu we gesloten zijn voor renovaties, gaat onze programmering door. Je vindt onze kunstprogramma's op off-site locaties door het jaar heen en op digitaal platform The Couch. De permanente installaties in Het HEM blijven na de verbouwing toegankelijk voor publiek.
Ons muziekprogramma richt zich op experimentele manieren om in het gebouw muziek te maken, te presenteren en te beleven door middel van luistersessies, live optredens en muzikale artist-in-residence-programma's. Tijdens de verbouwing organiseren we muziekprogramma's op off-site locaties en op het digitale platform The Couch.
Op dit moment zijn we helaas gesloten voor publiek. Zodra we weer geopend zijn kan je weer langs komen voor een hapje, drankje of diner bij ons restaurant. Bij mooi weer is ons zonnige terras aan de Costa del Zaano een fijne plek om te vertoeven.
Het HEM houdt van boeken. Je kunt je tijdens je bezoek verliezen in het uitgebreide boekenaanbod in de bibliotheek of nieuwe publicaties vinden in de SANZ Shop.
De industriële uitstraling van het gebouw en ons experimentele kunstprogramma geven sfeer en betekenis aan elk evenement.
Het HEM is een nieuw huis voor eigentijdse cultuur in een voormalige kogelfabriek.
As part of the collaborative project Re:Sounding, artists Sergio González Cuervo and Archaeology PhD candidate Pamela Jordan are analysing the acoustics of various historical buildings throughout The Netherlands.
In 2022, Jordan and Cuervo spent many hours at Het HEM, investigating its acoustics, making field recordings and developing a method to analyse the built environment and its history. This type of research is related to sonic archaeology. We interviewed them about their discoveries.
“What I find very interesting is that the sounds that we heard and recorded at Het HEM very much describe the construction of the building. How the walls, the columns and the windows are put together… It felt like we were listening to the architecture itself.”
-Pamela Jordan
Find the complete interview through the button below.